Eleverna har gjort sitt matteprov och hunnit repetera de fyra räknesätten. Vi har också påbörjat ett geometriskt spel som heter pentomino. Nästa vecka kommer vi att titta på det binära talsystemet för att koppla ihop det med programmeringen i teknik.
I teknik har vi kommit igång med programmeringen, se eget inlägg med bilder och info!
I engelska har vi läst och tränat hörförståelse genom att se på film. Nästa vecka ska vi jobba med det amerikanska presidentvalet.
I No har eleverna fått lära sig om näringsämnena proteiner, kolhydrater, fetter och proteiner samt vad de har för funktioner i kroppen. Eleverna har fått stödmaterial att träna på inför provet. Till sin hjälp har de också sina anteckningar i No-boken och häftet om matspjälkningsorganen. På provet ska eleverna kunna:
- sätta ut organen på en blindkarta.
- koppla ihop organ med rätt funktion.
- känna till vilka funktioner näringsämnena har i kroppen.
- kunna ge exempel på livsmedel som innehåller olika näringsämnen.
No-prov onsdagen den 26/10
I teknik har vi kommit igång med programmeringen, se eget inlägg med bilder och info!
I engelska har vi läst och tränat hörförståelse genom att se på film. Nästa vecka ska vi jobba med det amerikanska presidentvalet.
I No har eleverna fått lära sig om näringsämnena proteiner, kolhydrater, fetter och proteiner samt vad de har för funktioner i kroppen. Eleverna har fått stödmaterial att träna på inför provet. Till sin hjälp har de också sina anteckningar i No-boken och häftet om matspjälkningsorganen. På provet ska eleverna kunna:
- sätta ut organen på en blindkarta.
- koppla ihop organ med rätt funktion.
- känna till vilka funktioner näringsämnena har i kroppen.
- kunna ge exempel på livsmedel som innehåller olika näringsämnen.
No-prov onsdagen den 26/10
I svenskan har vi börjat med två nya områden som kommer köras parallellt. Vi kommer att arbeta med argumenterande texter och där har eleverna fått skriva en förtext, för att Emelie ska veta vad de redan kan och på vilken nivå hon ska lägga undervisningen. Vi har sedan repeterat strukturen för en argumenterande text.
Parallellt med detta kommer vi att läsa och ha boksamtal. Eleverna har fått välja en bok av de Emelie valt ut. Dessa har de olika beting i varje vecka. De förväntas hinna läsa ett antal kapitel inför fredagslektionen i svenska. Då kommer de nämligen att få sitta med de andra i klassen som läser samma bok och diskutera boken utifrån olika frågeställningar. Det är viktigt att man ser till att hinna med läsningen (tillfällen kommer ges i skolan, men hinner man inte läser man även hemma), eftersom man annars inte kan delta i gruppdiskussionerna. En lista på betingen kommer finnas uppsatt i klassrummet och alla elever har en varsin planering. Nedan följer betingen till nästa fredag.
Krossat glas – Sally Grindley: Kap. 1-5
Såld – Sally Grindley: Kap. 1-10
Flodvågen – Anne Rooney: Kap. 1-2
Dömd – Pascale Vallin Johansson: Kap. 1-4
Inmurade – Lena Ollmark: Prolog + kap. 1-5
Spela för livet – Michael Williams: Kap. 1-6
I geografi har vi fortsatt med jordens processer. Vi har läst om hur vi fortfarande kan se spår från istiden i vår natur och om hur människan förändrat och nyttjat naturen sedan den senaste istiden. Begreppen naturlandskap och kulturlandskap har varit centrala.
Parallellt med detta kommer vi att läsa och ha boksamtal. Eleverna har fått välja en bok av de Emelie valt ut. Dessa har de olika beting i varje vecka. De förväntas hinna läsa ett antal kapitel inför fredagslektionen i svenska. Då kommer de nämligen att få sitta med de andra i klassen som läser samma bok och diskutera boken utifrån olika frågeställningar. Det är viktigt att man ser till att hinna med läsningen (tillfällen kommer ges i skolan, men hinner man inte läser man även hemma), eftersom man annars inte kan delta i gruppdiskussionerna. En lista på betingen kommer finnas uppsatt i klassrummet och alla elever har en varsin planering. Nedan följer betingen till nästa fredag.
Krossat glas – Sally Grindley: Kap. 1-5
Såld – Sally Grindley: Kap. 1-10
Flodvågen – Anne Rooney: Kap. 1-2
Dömd – Pascale Vallin Johansson: Kap. 1-4
Inmurade – Lena Ollmark: Prolog + kap. 1-5
Spela för livet – Michael Williams: Kap. 1-6
I geografi har vi fortsatt med jordens processer. Vi har läst om hur vi fortfarande kan se spår från istiden i vår natur och om hur människan förändrat och nyttjat naturen sedan den senaste istiden. Begreppen naturlandskap och kulturlandskap har varit centrala.
Boka gärna in torsdagen den 10/11 kl. 18:00 för ett föräldramöte kring vidare arbete kring klassresan. Flera efterfrågar möjlighet att köpa/sälja amaryllis i år igen. Kanske något för klassföräldrarna att fundera på? I år är det Lucas, Fabian, Greta, Fredrik, Ludvig, Ralf och Alexanders familjer som är klassföräldrar.
Nästa vecka i korthet:
Måndag: idrott, musik, B-språk
Tisdag: Bild (sista inlämningsdag på uppgift), mitt val (idrott för några)
Onsdag: No-prov, musik, slöjd
Torsdag: idrott, B-språk
Fredag: Sv- läst klart enligt beting
Viktiga datum:
V. 44 Höstlov
8/11 Utflykt till Vetenskapens Hus (binära tal)
10/11 Föräldramöte (klassreseplanering) 18:00-19:00. Välkomna!
15/11 Nationellt prov (muntlig svenska)
22/11 Skolråd. Frukost serveras i matsalen från 8:00. Möte 8:30-9:30. Välkomna!
2/12 Nationellt prov (muntligt matematik)
8/12 Nationellt prov (muntligt engelska)
Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Emelie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar