Veckans SO har helt och hållet handlat om de inre och yttre
krafter som påverkar jordytan. Eleverna har blivit
experter. De kan redogöra för vad som händer när
kontinentalplattorna rör sig, vad som är
skillnad på magma och lava, att det finns spår av
istiden på skolgården och vilka naturkrafter som formar
en rauk! Nästa vecka kretsar undervisningen kring klimat. Om en vecka
vet vi hur det kommer sig att våren är på väg såhär i mars...
Vi har gjort det sista på de återberättande texterna under veckan. Nu tar
vi en liten paus från skrivandet och har istället
fokus på muntliga presentationer.
Vi har under vecka tittat på ett par korta filmer som handlar om
att handskas med nervositet och hur viktigt det är med kroppsspråket när
man talar. Eleverna har fått göra en kort muntlig övning
i en liten grupp.
Såhär står det i kunskapskraven i sv:
"...Dessutom kan eleven förbereda och genomföra
välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll
och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare..."
Elevernas läxa handlar om det här
med att prata inför folk...
I No har vi lärt
oss om ögats
delar, varför
vissa djur har sina ögon
på sidorna av
huvudet och hur flugan kan vara så
irriterande snabb. Vi börjar
närma oss
slutet av ljus. Vi repeterar och sammanfattar nästa
vecka. Sedan blir det ljud för
hela slanten. Mer om det i nästa
veckas brev.
I matematik har vi gått
igenom provuppgifterna och fortsatt öva
skriftliga räknemetoder.
Så här står det i
kunskapskraven för
matematik:
"Eleven kan välja
och använda i
huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla
rutinuppgifter med aritmetik... med tillfredsställande
resultat."
Vi fortsätter
att träna nästa vecka. Jag har
bett en del elever att ta hem sin mattebok för
att jobba med de uppgifter som berör
just skriftliga räknemetoder.
Detta för att
de inte ska bli stressade när
vi går vidare.
Vi fortsätter
också att
repetera multiplikationstabellerna inför
kommande arbetsområden.
Denna vecka är
det 3:ans och 6:ans tabeller som gäller.
Eleverna har också fått två skrivuppgifter
ihop med denna läxa.
I engelska har vi jobbat med am/are/is, övat oss på hälsningsfraser och
veckodagar. Nästa
vecka tar vi paus från
boken Magic och ska ta oss en närmare
titt på Irland
och deras kommande högtid
St Patricks day.
I bild jobbar vi vidare med att skapa 3D-effekter med hjälp av komplementfärger.
På torsdag
åker vi till Åkeshov för att simma. Vi ska
starta klockan 14:00 och håller
som längst på till 15:30. Vi bör vara tillbaka på skolan till ca
16:00.
De elever vars föräldrar har anmält att deras barn får åka hem själva från utflykt kommer
jag att släppa
vid tunnelbanan i Alviks centrum. Alltså
åker ingen själv
från Åkeshov om inte ni föräldrar specifikt hör av er till mig
inför denna
utflykt. Alla andra går
med mig upp till skolgården
och säger hej
då där. Det blir en lång dag och en frukt/smörgås kan vara bra att ha med sig. Som kompensation för den långa eftermiddagen kommer eleverna att få sovmorgon samma dag, Tors 12/3. De börjar sin skoldag i klassrummet 10:00. De barn som behöver eller vill komma till skolan är välkomna som vanligt 8:30! Jag finns på plats och tar hand om alla som kommer.
Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Annika
Nästa vecka i korthet: Läxor:
Måndag:
Tisdag: idrott
Onsdag: idrott
Torsdag: Vi börjar 10:00. Simning! musik, läxläsning 7:50
Fredag: Kör 7:50, slöjd
|
Onsdag: Eng - Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday. (Stava, uttala och översätta)
Fredag: Matte - Tabell 3 och 6.
Sv - Intervju
|