fredag 6 mars 2015

Veckobrev inför vecka 11

Hoppas att ni haft ett skönt lov. Nu kör vi igen!

Veckans SO har helt och hållet handlat om de inre och yttre krafter som påverkar jordytan. Eleverna har blivit experter. De kan redogöra för vad som händer när kontinentalplattorna rör sig, vad som är skillnad på magma och lava, att det finns spår av istiden på skolgården och vilka naturkrafter som formar en rauk! Nästa vecka kretsar undervisningen kring klimat. Om en vecka vet vi hur det kommer sig att våren är på väg såhär i mars...

Vi har gjort det sista på de återberättande texterna under veckan. Nu tar vi en liten paus från skrivandet och har istället fokus på muntliga presentationer.

Vi har under vecka tittat på ett par korta filmer som handlar om att handskas med nervositet och hur viktigt det är med kroppsspråket när man talar. Eleverna har fått göra en kort muntlig övning i en liten grupp.

Såhär står det i kunskapskraven i sv:
"...Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare..."

Elevernas läxa handlar om det här med att prata inför folk...

I No har vi lärt oss om ögats delar, varför vissa djur har sina ögon på sidorna av huvudet och hur flugan kan vara så irriterande snabb. Vi börjar närma oss slutet av ljus. Vi repeterar och sammanfattar nästa vecka. Sedan blir det ljud för hela slanten. Mer om det i nästa veckas brev.

I matematik har vi gått igenom provuppgifterna och fortsatt öva skriftliga räknemetoder. Så här står det i kunskapskraven för matematik:
"Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter med aritmetik... med tillfredsställande resultat."

Vi fortsätter att träna nästa vecka. Jag har bett en del elever att ta hem sin mattebok för att jobba med de uppgifter som berör just skriftliga räknemetoder. Detta för att de inte ska bli stressade när vi går vidare. Vi fortsätter också att repetera multiplikationstabellerna inför kommande arbetsområden. Denna vecka är det 3:ans och 6:ans tabeller som gäller. Eleverna har också fått två skrivuppgifter ihop med denna läxa.

I engelska har vi jobbat med am/are/is, övat oss på hälsningsfraser och veckodagar. Nästa vecka tar vi paus från boken Magic och ska ta oss en närmare titt på Irland och deras kommande högtid St Patricks day.

I bild jobbar vi vidare med att skapa 3D-effekter med hjälp av komplementfärger.

På torsdag åker vi till Åkeshov för att simma. Vi ska starta klockan 14:00 och håller som längst på till 15:30. Vi bör vara tillbaka på skolan till ca 16:00.
De elever vars föräldrar har anmält att deras barn får åka hem själva från utflykt kommer jag att släppa vid tunnelbanan i Alviks centrum. Alltså åker ingen själv från Åkeshov om inte ni föräldrar specifikt hör av er till mig inför denna utflykt. Alla andra går med mig upp till skolgården och säger hej då där.

Det blir en lång dag och en frukt/smörgås kan vara bra att ha med sig. Som kompensation för den långa eftermiddagen kommer eleverna att få sovmorgon samma dag, Tors 12/3. De börjar sin  skoldag i klassrummet 10:00. De barn som behöver eller vill komma till skolan är välkomna som vanligt 8:30! Jag finns på plats och tar hand om alla som kommer.

Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Annika

Nästa vecka i korthet:                                                Läxor:
Måndag:
Tisdag: idrott
Onsdag: idrott
Torsdag: Vi börjar 10:00. Simning! musik, läxläsning 7:50
Fredag: Kör 7:50, slöjd
 
Onsdag: Eng - Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday. (Stava, uttala och översätta)
Fredag:  Matte - Tabell 3 och 6. 
Sv - Intervju
 

torsdag 5 mars 2015

Att kasta ett öga...

Vad betyder det egentligen att kasta ett öga? 

Hur bra kan jag kasta och fånga saker om jag bara ser med ett öga?

Hur skriver man bokstäver med punktskrift? 

Det och många andra spännande frågor har vi undersökt och testat på dagens No-lektion. Dessutom har vi fått reda på att bara 2% av reptilerna i världen är växtätare. Att albinos saknar eller har lite pigment som skyddar mot solens energi. Att blobfishes är sötfula fiskar som lever långt ner i vattnet dit solens strålar aldrig når och att de är rovdjur. Allt mellan himmel och jord och dessutom lite till!

Tänk att 80 min kan innehålla så fantastiskt många frågor och funderingar. Dessutom värderar klassen sin studiero från 7-10 av 10 möjliga. Helt fantastiskt!

onsdag 4 mars 2015

De jag egentligen är - av Unga Klara

Idag, en dag senare än vad jag trodde, fick vi se Unga Klara framföra sin pjäs De jag egentligen är. En föreställning om identiteter och möjligheten att välja vem man vill vara. En föreställning som gick rakt in i hjärtat!


Vi fick inte bara vara publik, vi blev också en del av pjäsen. 

Vi fick fundera på en superkraft vi skulle vilja ha. Vi fick veta att vi kan bli den vi vill. Att vi är mer än vad vi tror.

Vi skrev en hemlis på ett liter papper. Vem är jag, egentligen? Symboliskt klipptes alla hemlisar till små, små bitar. 




tisdag 3 mars 2015

Dags för simning

Daniel har bokat in simning åt klassen. Vi ska åka till Åkeshov torsdagen den 12/3, nästa vecka. Vi ska simma mellan 14-15:30, vilket är efter elevernas vanliga skoldag. 

Tyvärr är det inte så lätt att få tider så man får ta det som erbjuds. Jag kommer att kompensera eleverna för övertiden under torsdagen och fredagen samma vecka. Jag återkommer med mer detaljerad info kring detta i veckobrevet på fredag. 

Om det är någon som redan nu vet att de inte har möjlighet att följa med är jag tacksam om ni hör av er till mig snarast via mail eller sms. 

På tal om idrott vill jag också berätta att vi idag har skrivit kontrakt med oss själva för hur vi vill genomföra våra idrottslektioner och hur det ska fungera i omklädningsrummet. Vi har också övat oss på att vara trevliga mot på de yngre klasserna som byter om efter oss. Det gjorde vi genom att spela teater och träna fasta fraser. Hej! Du kan sitta bredvid mig! Behöver du mer plats? Jag kan flytta ihop mig lite.

Nu siktar vi på att få respekt för att vara den trevligaste klassen i omklädningsrummet! Heja oss!