fredag 20 januari 2017

Veckobrev inför v. 4

Klassen har jobbat riktigt bra den här veckan. Många lugna lektioner med bra fokus! 

I matematik har vi ägnat oss åt problemlösning kopplat till algebra. Problemet "Ta oss över floden" har sysselsatt oss nästan hela veckan. Det går ut på att sju vuxna och två barn ska ta sig över en flod med hjälp av en gummibåt. Båten kan bara ta med sig antingen två barn, ett barn eller en vuxen. När eleverna kommit på hur alla ska ta sig över har de sedan ägnat sig åt att upptäcka mönster och generalisera sin lösning. Avslutningsvis sammanfattade vi elevernas upptäckter i ett uttryck; vår första riktiga ekvation!
Nästa vecka kommer vi att jobba med rutinuppgifter från kapitel 3 om just algebra och samband. Vi kommer också att ta oss an ett nytt problem kopplat till algebra.

I engelska har vi jobbat vidare på vårt tema om nyheter. Eleverna har fått välja en artikel från timeforkids.com som de ska läsa och sedan återberätta i skrift. Det arbetet fortsätter nästa vecka. Eleverna har också fått fem oregelbundna verb att träna på. På onsdag blir det ett läxförhör som kommer att innefatta att kunna böja verben, sätta in dem i meningar samt översätta meningar från svenska till engelska där verben finns med. 

I No har vi vi gjort lite olika saker i de två halvklasserna. Några har undersökt egenskaperna hos fallande föremål, andra har lärt sig lite om periodiska systemet. Alla har skrivit på sina hälsotips. 
Nästa vecka blir vårt fokus begrepp som rörelse, hastighet, acceleration och fritt fall. 

I svenska har vi fortsatt vårt arbete med ordklasser. Vi har gått igenom och övat på substantivets singular och plural samt bestämd och obestämd form. Vi har gått igenom och övat på verbets tempus och att komparera adjektiv samt även vad preteritum är och betyder. Viktigt för att förstå hur språket vi använder varje dag är uppbyggt och egentligen mer komplicerat än vi tänker på eftersom det är så självklart för många av oss hur språket ska användas. Nästa vecka kommer vi att starta upp arbetet med faktatexter och varva det med fler ordklasser och läsning i olika former. 

I SO har vi kommit igång ordentligt med hinduismen. Vi har diskuterat, läst och gjort uppgifter enskilt och i par om hinduismens historia, gudssyn och livsstil. Vi har pratat om kastsystemet och hur det kan påverka och har påverkat människors liv. I samband med allt detta har eleverna även fått jämföra det de lärt sig om hinduismen med liknande tankar inom de abrahamitiska religionerna. Exempelvis har vi jämfört hinduismens gudssyn med många gudar som egentligen kan sägas representera olika sidor/egenskaper hos en enda gud, med kristendomens treenighet (fadern, sonen och den helige ande) och att man inom islam säger att gud har 99 namn. Nästa vecka avslutar vi arbetet med hinduismen och startar upp buddhismen. 

Nästa vecka i korthet:
Måndag: idrott, musik, B-språk
Tisdag: bild, hkk, elevens val
Onsdag: musik, slöjd
Torsdag: idrott, B-språk
Fredag:

Läxa
till onsdag 25/1
Träna på verben
See - saw - seen
sit - sat - sat
give    - gave - given
write - wrote - written
take - took - taken

Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar, 
Natasha och Emelie

onsdag 18 januari 2017

Välkomna på utvecklingssamtal!

Nu finns det tider för utvecklingssamtal att boka i skolwebben. Varmt välkomna att boka en tid och hör av er om ni behöver hjälp att boka! 

Samtalen ligger 21/2 och 23/2.

Vänliga hälsningar,
Natasha