fredag 23 januari 2015

Veckobrev inför v. 5

Hej alla barn och föräldrar i 4b!

Tänk att det kom ordentligt med snö igen. Härligt, tycker många barn! Snö och mjukisbyxor är dock inte bästa kompisar så på med överdragen redan på morgonen. Vi tjatar på här i skolan om vantar, mössa och jacka.

Vi har dragit igång med Optik i No och introducerat begreppen ljuskälla och reflektion. En vanlig föreställning är att vi människor aktivt sänder ut något från våra ögon som gör att vi ser. Fråga gärna era barn om de kan förklara hur det egentligen går till! Nästa vecka kommer vi att titta mer på det här med reflektioner och hur man förklarar ljusfläckar och skuggor.

I matematik har vi jobbat med proportioner. Hur mycket av varje ingrediens i chokladbollsreceptet behöver man om man bara ska baka hälften av satsen? Dubbelt? Arbetet fortsätter nästa vecka. Vi har också jobbat vidare med längdomvandlingar mellan meter, decimeter, centimeter och millimeter. Även det arbetet fortsätter nästa vecka. Jag har påmint eleverna om att ta hem sina matteböcker för att kunna förbereda sig inför provet i vecka 6. De KAN göra repetitionssidorna 75-77 samt alla övningsblad till kapitel 1 och de om längd i kapitel 2 på DVD:n. De kan också titta på filmerna som hör till dessa två avsnitt. Var och en anpassar mängden träning efter behov.

I engelska har vi jobbat med a cat - many cats, dvs singular och plural av substantiv. Nästa vecka ska vi titta på de ord som inte följer regeln, tex a calf - many calves. Vi har jobbat med siffrorna 1-20 och spelat The number game. Elevernas läxa är att kunna räkna minst till 20 på engelska. Den som redan kan det räknar förstås vidare efter sin egen kunskapsnivå. Tänk på uttalet!

I bild har vi gjort klart våra figurer och gett dem skuggor. Vi kommer att jobba vidare med färglära och knyta an även det till vårt fysiktema.

Vi har tagit oss igenom hela medeltiden, läst om pest, nya lagar, galna kungar, helgon, livet på landet och i staden. På onsdag är det prov. Eleverna har själva bidragit med frågor. Jag skickar med eleverna ett häfte med lite text om man vill repetera. Tanken med provet är att alla ska få chans att visa att de kan använda sina kunskaper.

I svenskan har vi haft fokus på hur man skriver inledningar och varierar tidsord i en återberättande text. I torsdags gick vi igenom läsläxan de haft, att läsa två kapitel i Mio min Mio. Det blev många intressanta samtal om Mio och Jum Jum.
Nästa läxa stäcker sig över två veckor. Alla ska läsa kapitlen, Brunnen som viskar om kvällen, Han red genom dunkla skogen, De förtrollade fåglarna och I döda skogen. Alla elever har fått med sig ett papper med uppgifter hem.

Vi önskar er en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,
Natasha och Annika

Veckan i korthet:

Måndag:

Tisdag: idrott, Föräldramöte 18:00

Onsdag: idrott

Torsdag: musik

Fredag: slöjd

 

Onsdag:  Eng- träna på att räkna (minst) 1-20.
SO - Prov om medeltiden.
Tisdag 3/2: Matteprov

Fredag 6/2: Mio min Mio läsläxa

 

onsdag 21 januari 2015

Lektion, läxa och kunskapskrav

Här är delar av kunskapskraven i svenska. Vi jobbar med alla tre när vi läser, funderar och samtalar kring Mio min Mio. 

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. 


Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse. 

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Vad tänker du om boken? Dags att resonera! 
Det här gör vi på lektionen!

Genomgång av syfte och uppgift.

2.  Diskussion om läxuppgifter i liten grupp. Ca 15 min.

3. Redovisning av hur gruppen löst uppgifterna. En person per grupp för gruppens talan. Ca 15 min.
 
4. Skrivuppgift, återberätta vad du läst. Kap 2 och 3  ca 20 min.

5. Utvärdering. 


Jag har läst i boken Mio min Mio. De kapitel jag läst handlar om när...

Föräldramöte 27/1-15

God kväll alla föräldrar!
Jag skrev i terminens första veckobrev att ni skulle reservera tisdagen den 27/1 för ett föräldramöte. 
Varmt välkomna till klassrummet klockan 18:00!
Jag kommer att informera om:
- MOOF - meddelande om ogiltig frånvaro, 
- Tryggt och snyggt på Alviksskolan,
- Läget i klassen

Därefter kommer ni att i föräldragrupper få diskutera klassaktiviteter, enligt önskemål från era barn.

Jag räknar med att vi avslutar kvällen senast 19:30.

Jag hoppas att jag får träffa så många som möjligt av er då! 
Åter igen, varmt välkomna!

/N