fredag 22 april 2016

Jag, du och världen - pedagogisk planering

I det här området ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att:
använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, och
använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen.

Centralt innehåll som vi ska beröra:
Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion och sociala relationer.
Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.
Människans pubertet, sexualitet och reproduktion. 
Frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.
Livets utveckling.

Hur ska vi arbeta?
-Min egen bok; anteckningar, bilder, reflektioner.
-Se film
-Samtal
-Lyssna på varandra
-Läsa olika typer av naturvetenskaplig text.

Så här ska du visa dina kunskaper:
- genom att skriva ett brev med råd till någon som är påväg in i puberteten.


Regler för arbetsområdet

Lyssna på alla och respektera andras tankar och känslor.
Skydda dig själv och din närhet.
Det som sägs här, stannar här!
Alla frågor är välkomna, men alla kanske inte får svar.
Våga vara nyfiken.

Frågelådan är öppen!!

https://docs.google.com/forms/d/18io8zrzLQmdVq05927BGOAJQNuEANP157DU5OuZzxR4/formResponse

//N

torsdag 21 april 2016

Veckobrev inför vecka 17

Hej alla elever och föräldrar i 5b!

Vilken vecka vi har haft! Det började lite skakigt i måndags med många trötta och okoncentrerade elever. 

Det tog sig under tisdagen och vår träff med Cirkus Cirkör var helt magisk! Det var så lyckat och eleverna fick beröm både för sin trevliga attityd, sitt engagerade arbete och sin glädje. Många blev intresserade av att prova på mer och på söndag är det Öppet Hus hos Cirkus Cirkör i deras lokaler i Alby, gratis! Kika in på cirkor.se

I onsdags jobbade vi på med matematikproblem, engelsktexter, läsning och idrott efter bästa förmåga När klockan närmade sig tre var vi alla helt slut. 

I torsdags fick vi en hälsning från klassresegruppen. En fin pp med flera olika klassreseförslag i olika prisklasser. Varje alternativ genererade jubel och nu har alla fått lite betänketid till på måndag innan diskussionen får fortsätta. Diverse pranks och bus är redan uttänkta och planerade i detalj, det lär bli en rolig resa!

I dag, fredag, drog vi igång vårt biologitema; Jag, du och Världen. Se planering i ett eget inlägg här på bloggen! Dagens lektion gick bland annat ut på att ventilera alla ord som har med sex och samlevnad att göra. Eleverna fick skriva dem på en padda så att de kom upp i ett gemensamt ordmoln. Jag kategoriserade orden på tavlan och vi pratade bland annat om vilka ord vi får och kan använda framöver, vilka ord som räknas som skällsord. 

I svenska har vi fortsatt med insändare på svenskan. Vi har analyserat “riktiga” insändare från dagstidningar och letat efter bakgrund, åsikt, argument och sammanfattning. Vilka speciella grepp har skribenten använt? Retoriska frågor, överdrifter, upprepningar m.m.

 

I SO fortsätter arbetet med Vasatiden. Vi har övat källkritik genom att titta på bilder och granska huruvida bilden stämmer med verkligheten eller inte. Varför/varför inte? Vi har också tittat på en film om Sveriges och Stockholms historia för att få ett sammanhang och en överblick over var I historien vi nu befinner oss. Vi tränade på att skapa tidslinjer på olika sätt. Kreativa elever!

 

Nästa vecka ska vi jobba med adjektiv på engelskan. Vi fortsätter också med att träna vår muntliga engelska och vår läs- och hörförståelse.

I matematik ska vi kolla av arbetet med procent och så smått avsluta arbetet. Vi kommer att jobba en del med miniräknaren också och träna på att redovisa våra beräkningar.

I No ska vi jobba med människans livscykel. Vi börjar med att utgå från oss själva som små barn. Eleverna har en läxa där de ska ta reda på mer om sig själva som små. Vi ska prata om hur ett barn blir till och vad som karakteriserar det lilla barnet. Begrepp som celler, embryo och foster blir aktuella.

På måndag startar vi upp ett gemensamt tema för 4-6; Tema framtid. Mer info kommer!

Nästa vecka i korthet:

Måndag: studiestöd, Tema framtid startar

Tisdag: kör, idrott, bild

Onsdag: studiestöd, idrott, klassen slutar 14:20 som kompensation för inarbetad tid.

Torsdag: musik, slöjd,

Fredag: Valborgssamling på skolgården


Läxor till vecka 17

Tisdag: No - Jag som liten. Intervjua en vuxen och ta med en bild.

Onsdag/torsdag (om det blir stressigt): Eng - ett nytt kapitel i Active reading/Reading success.


Vi önskar er en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Natasha och Lotta

måndag 18 april 2016

Lite smått och gott!

Idag var det en riktig tröttmåndag i 5b. Många trötta och okoncentrerade elever, vilket resulterade i mycket gruff från min och Lottas sida. Vi hoppas på piggare barn i morgon!

En liten påminnelse om att det är bra att komma i mjukiskläder i morgon så att vi kan lära oss diverse spännande akrobatik med Cirkus Cirkör.

Sarah hälsar att eleverna inte behöver ombyte med sig till idrotten i morgon. Det blir teori i klassrummet. På onsdag är det ombyte som vanligt. Vi har pratat om det i skolan idag, så att alla ska vara förberedda.

Det är lite extra tjorvigt med maten just nu. Jag behöver trycka på för att en del ska äta något överhuvudtaget. Sallad, smörgås och mjölk ger mer energi än inget. Prata gärna hemma om vikten av att smaka maten och inte döma ut den i förväg. 

Tjing och god kväll!
/N