fredag 20 februari 2015

Veckobrev inför vecka 10

Så står sportlovet för dörren och tiden flyger fram. Klassen har verkligen gjort sig förtjänt av ett lov! Vi har jobbat på som planerat i de flesta ämnen. Hörövningen i engelska fick stå tillbaka den här veckan eftersom vi blev inbjudna av 4c att titta på Mio min Mio istället.

Annika åkte på den influensa som snart har jobbat sig igenom hela personalgruppen i c-huset. Klassen har ändå tränat kartövningar efter bästa förmåga.

Daniel, som undervisar klassen i idrott, kom upp och pratade med mig och klassen efter  onsdagens lektion. Lektionen hade inte fungerat särskilt bra och i killarnas omklädningsrum hade det varit väldigt rörigt. Vi har gjort enskilda reflektioner kring detta och inför nästa idrottslektion ska vi lägga upp en gemensam strategi för att visa Daniel och övriga klasser vilken fantastisk grupp 4b är.

Efter lovet kommer Unga Klara till oss i 4-6 för att spela sin pjäs De jag egentligen är. Det är en pjäs om identiteter och identitetskapande. Vi ska se pjäsen på tisdagen efter lovet. Vi har börjat förbereda inför detta genom att rita Vem är jag?

Klassens egna undersökningar om skuggor har blivit klara och reslutatet är fantastiskt! Vi har inte hunnit titta på alla filmer ännu, utan fortsätter efter lovet. Då kommer vi också att knyta biologi till vårt tema om ljus. Vi ska nämligen titta på hur ögat är uppbyggt och vad som händer med ljuset som reflekteras in i ögat.

I engelska kommer vi att jobba med am/are/is. Vi ska också läsa Chapter 15 och jobba med orden. I svenska kommer klassen börja läsa en ny bok. Mer om det efter lovet.

I matematik har vi gått igenom uppställningsalgoritmen för addition och subtraktion samt mellanled och kassametoden. Vi har också tittat på problemlösningsdelen, del 2, i matteprovet. Eleverna har fått hem matteprovet idag för signatur av er föräldrar. Eleverna undrade mycket över poängen och jag vill trycka på att jag inte har räknat poäng. Kråkorna ute i kanten är för min skull att kunna göra bedömningar. Det viktiga är att titta i matrisen vilka kunskaper man har visat.

Vi önskar er en fin helg och ett sportigt lov!

Vänliga hälsningar,
Natasha

Vecka 10 i korthet:                                                  Läxa:
Måndag:
Tisdag: teater, idrott
Onsdag: idrott
Torsdag: musik
Fredag: slöjd
 
Onsdag:  En- läsa Ch 14, samt orden remember, leave it, for a while, Are you ready? See you later, have fun! early, wash, stay, tired, feel och lazy

 

måndag 16 februari 2015

Att planera en undersökning i fysik

Dagens fysiklektion innehöll både skuggor och film. Eleverna jobbar i par med att planera och genomföra en undersökning om skuggor. Denna gång sker dokumentationen inte i form av skrift utan som en film. Det ska bli spännande att se resultatet!

I kursplanen i fysik står det att undervisningen ska beröra:
  • Ljusets utbredning från vanliga ljuskällor och hur detta kan förklara ljusområdens och skuggors form och storlek samt hur ljus uppfattas av ögat.
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
I läroplanens inledande kapitel står det att eleverna efter avslutad skolgång:
-kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

Vi har också tittat på ett avsnitt av Plugga bättre. Det handlade om glosor och olika tekniker att komma ihåg engelska ord. Det var allt från att göra kort till att spela in sig själv och lyssna om och om igen. Många bra tips på studieteknik.

I morgon blir det matteprov för de som var sjuka sist.

Vi kör så det ryker!