I svenska har vi fortsatt arbeta med den argumenterande textens struktur. Eleverna har fått öva på att hitta och formulera argument tillhörande olika ämnen. De har även fortsatt läsa i sina olika böcker och avslutat veckan med att ha boksamtal och föra anteckningar över dessa. Det var lite olika nivå på fokus i de olika grupperna och det är viktigt att alla nästa gång fokuserar så att alla får ut något av diskussionerna.
Nästa veckas beting finns här nedan:
Boktitel | Beting |
Krossat glas – Sally Grindley | Kap. 11-15 |
Såld – Sally Grindley | Kap. 14-19 |
Flodvågen – Anne Rooney | Kap. 5-6 |
Dömd – Pascale Vallin Johansson | Kap. 10-15 |
Inmurade – Lena Ollmark | Kap. 12-17 |
Spela för livet – Michael Williams | Kap. 12-16 |
Vi har även gått igenom förutsättningarna för de muntliga nationella prov som kommer att ske på tisdag. De har fått med sig ett papper med information hem som ni kan titta igenom. Dagen kommer börja med en lektion där eleverna förbereder en muntlig redovisning om ett ämne de får reda på på plats. Denna förbereds med hjälp av tankekarta eller stödord och man övar lite så att man vet vad man ska säga. Denna ska vara 2-3 minuter lång. Sedan kommer de, tre elever i taget, att sitta med mig och göra sina NP. De kommer först att få redovisa med hjälp av sina stödord. Sedan lyssnar de på en inläst berättelse och diskuterar efteråt med hjälp av upplästa diskussionsfrågor.
I SO har vi hunnit läsa om de endogena processerna, alltså de krafter som bygger upp vår jord. Vi har pratat om jordbävningar och spänningar i jordskorpan, olika typer av vulkaner och deras utbrott och även bergskedjeveckning. På måndag kommer Inger att vikariera för mig då jag har nationella prov med 6c och då kommer klassen att prata om de exogena processerna, de krafter som bryter ner och nöter på vår jord. Förbered gärna ditt barn så att dagen blir så lugn som möjligt även om det är vikarie!
På fredag är det läxförhör på so:n. Material till detta är: en powerpoint om endogena och en om exogena processer, samt stödstrukturen:
1. Orsaker
2. Konsekvenser för människor och natur
3. Kan konsekvenserna bli olika för olika länder (ex. rika/fattiga)?
Vi har också börjat jobba med geometriska objekt som kuber, rätblock, cylindrar och prismor. Det kommer att leda oss in mot volym.
I engelska ägnade vi en hel lektion åt att samtala på engelska kring det amerikanska presidentvalet. Eleverna har visat ett stort engagemang och intresse för ämnet och deras muntliga engelska har verkligen utvecklats. De flesta har fått tillbaka sina Fairy tails betygsatta. Betyget är på själva skrivuppgiften. Eleverna kommer att göra flera uppgifter framöver som också kommer att ingå i betyget till jul.
Vi har också börjat läsa ur en skönlitterär bok som heter Liar and Spy och är skriven av Rebecca Stead. Eleverna har fått två kapitel kopierade från boken, att läsa i läxa tills onsdagen den 16/11. De ska välja ut minst fem ord från texten och sätta in dem i varsin mening på engelska.
I No fortsätter vi med biologi och kemi. Vi har introducerat andningssystemet och kommer att prata om tobakens inverkan på kroppen.
Läxor
Onsdag: Eng - Läsa s. 17-25 ur Liar and spy samt skriva fem meningar med ord ur texten.
Fredag: Sv - Läsbeting
So - Läxförhör endogena och exogena processer
Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Emelie