Välkommen till vår hörna! Här kan du läsa om vad vi gör i skolan. Lämna gärna glada hejarop och positiva kommentarer. Hälsningar, Natasha, Emelie och Alviksbarnen i 6b!
fredag 13 november 2015
Veckobrev inför vecka 47
I so har alla fått ett land tilldelat sig och arbetar enskilt eller i par. Uppgiften är att utifrån givna instruktioner ta reda på fakta om sitt land, sammanställa dessa och presentera med hjälp av Powerpoint, affisch eller ett skrivet dokument.
I svenska har vi fortsatt med våra Motto-tal. Fler och fler börjar hitta riktig inspiration och får idéer även efter skoltid som de antecknar och tar med till skolan för att utveckla sina textunderlag. Härligt att se! Vi har också tränat på förmågan att resonera genom att i helklass göra en uppgift som handlade om ”Kuster”. Den stora geografiska frågan var: Varför bor majoriteten av världens befolkning vid kusten? De fick fundera, prata två och två och sedan talade vi om det i helklass. Jag visade sedan vad det innebär att resonera i flera led genom att ta växthuseffekten som exempel. Hur påverkar växthuseffekten Jorden? Det blir varmare och när det blir varmare smälter isen. När isen smälter… o.s.v. Efter det fick de skriva ett resonemang på ett papper och sedan tittade vi på en bedömningsmatris, en variant av den som fanns till ett tidigare nationellt prov, som visade de olika utvecklingsstegen som gällde för uppgiften. Sedan tittade vi på vilka typiska sambandsord och geografiska begrepp vi använt i våra texter. Det blev en lektion där vi arbetade tvärtom, d.v.s. gjorde uppgiften först för att sedan titta på matrisen. Detta blev ett tydligt sätt att visa hur och att man kan förbättra sin text och utveckla sin förmåga att resonera.