Först fick eleverna i uppdrag att få en "robot" (klasskamrat) att gå olika banor med hjälp av olika koder. De var tvungna att tänka ut ett script bestående av flera block för att lyckas flytta sin robot.
Varför gör vi det här?
Många i klassen vet ingenting om hur programmering kan fungera. Leken skapade en förförståelse för att vi människor tänker i flera led, helt automatiskt. En dator gör bara precis det vi säger att den ska göra. Flera av våra mänskliga "robotar" ville ta steg utan att ha fått instruktionerna eftersom vi kan gissa vad nästa steg ska vara.
Sedan satte vi igång med Scratch. Till hjälp använder vi instruktionerna i kodboken.se
Aktiviteten var mycket hög och engagemanget stort. De som vill jobba vidare hemma får gärna göra egna projekt, med eller utan kodbokens hjälp. Jag är dock tacksam om man jobbar på skolprojektet i skolan eftersom man där har en arbetspartner.
//N
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar