Denna vecka har eleverna undervisats i svenska av en av de lärarstudenter som är med oss just nu, Sumeya. De har då arbetat med läsförståelse och olika strategier man kan använda när man läser texter. De har bland annat förutspått vad texter kan komma att handla om, kopplat det lästa till sådant de själva varit med om eller läst om och sammanfattat. Nästa vecka kommer arbetet med läsförståelse att fortsätta.
I SO har vi avslutat området Frihetstiden/Gustaviansk tid/Upplysningstid med en kort repetition av viktiga saker som hände och genom att resonera kring olika konsekvenser denna tidsperiod hade för Sverige. Eleverna fick använda det de tidigare lärt sig om olika händelser och berätta hur det hände och hur vi fortfarande kan se spår av detta i dagens samhälle.
Emelie har suttit enskilt med varje elev i klassen och pratat om deras resultat på de nationella proven i svenska och de har fått med sig en översikt över betygen på de olika delarna. Be dem gärna visa detta hemma!
I engelska har eleverna läst och lyssnat till en nyhet om en surfande gris. Den är också läxa till nästa onsdag. Artikeln finns på newsinlevels.com och heter Pig on a surfboard, level 3. Där kan man lyssna på texten igen om man vill. De har också lämnat in sitt första utkast av biografin om en kamrat. Nästa vecka ska den skrivas rent. På elevens val har de dessutom fått göra en läsförståelseuppgift som påminner om de uppgifter som finns på nationella provet i engelska.
I No har vi repeterat fotosyntesen och kolets kretslopp. Vi har kopplat ihop det med cellandning och förbränning. Nästa vecka kommer eleverna att få några utvärderande uppgifter kopplat till detta. De som vill kan ta hem sin No-bok och repetera. Har man deltagit ordentligt i undervisningen ska det dock inte behövas.
På fredag kommer en forskare från Handelshögskolan i Stockholm och besöker flera av sexorna. Han gör en studie kring hur elevers motivation kring matematik och betyg hänger ihop. Detta sker genom ett kort enkelt mattetest på max 10 minuter med efterföljande skriftliga frågor om vad eleverna tycker om betyg. Denna studie är helt anonym och inga personuppgifter samlas in. Om ni inte vill att ert barn ska delta i denna studie kan ni maila mig senast på torsdag.