fredag 22 januari 2016

Veckobrev inför vecka 4

Vi har haft en bra vecka i det stora hela. Om ni undrar vad vi sjunger på just nu så går We are the planets varm. Det är en sång och filmklipp från Storybots på youtube. Allsångsrap på hööög nivå:)

I engelska har vi jobbat stenhårt med verb och hur man böjer verb. Vi har gjort det som en muntlig övning, vi har letat verb i våra egna stories och vi har skrivit dem i olika form. Nästa vecka fortsätter vi med skrivarbetet och grammatiken. Vi ska titta på hur och när man böjer verb med -ing på slutet.

I No har vi haft kemi och undersökt våra hemliga ämnen. Vi ska jobba med ämnens egenskaper, blandningar och lösningar samt pH. Bilder finns i tidigare inlägg! Arbetet fortsätter nästa vecka.

I matematik har vi jämfört bråk utifrån storlek och vi har tränat förlängning och förkortning. Nästa vecka ska vi titta på bråk i blandad form. Jag skickar just nu matematikläxor som repeterar det vi har gjort under veckan. Det betyder att eleverna bör klara av dem själva och att det inte tar allt för lång tid. Detta för att vi just nu går igenom många olika moment per vecka och jag vill att de ska få några extra uppgifter på varje moment för att befästa förståelsen.


Den här veckan har vi i svenska skrivit berättelser, både fritt och efter givna instruktioner. Vi har repeterat verb och adjektiv och påmint oss själva om hur viktigt det är att göra sitt bästa och att läsa igenom arbeten vi gjort innan vi lämnar in.

Nästa vecka kommer vi att starta upp med läsläxa igen. Denna gång med en ny typ av bok och med ett lite annat arbetssätt. Vi återkommer om detta.

 

SO har vi repeterat en del som vi behöver ha som grund inför fortsättningen. Det har vi gjort med hjälp av filmer, genom samtal och genom att de i klassen som har erfarenhet av religionsutövning av något slag har fått berätta för sina klasskompisar. Speciellt elevernas egna berättelser skapar ett intresse och engagemang. Vi kommer att gå vidare nästa vecka och fördjupa oss i de tre religionerna kristendom, judendom och islam, de abrahamitiska religionerna, för att med hjälp av den kunskapen kunna jämföra och se likheter och skillnader.


Varmt välkomna till skolan på torsdag! Vi har öppet hus från 17:30 och drar igång med ett gemensamt klassmöte (elever och föräldrar) kl. 18:00. Vi är klara run 19:00 och har sedan ytterligare en halvtimmes öppet hus. Vi är tacksamma om de som vet med sig att de inte kan komma hör av sig via mail eller sms.


Nästa vecka i korthet:
Måndag: Studiestöd
Tisdag: idrott, bild
Onsdag: studiestöd, idrott, Mitt val
Torsdag: musik, slöjd, Öppet Hus/klassmöte 17:30-19:30
Fredag: 

Läxor:
Tisdag: 
Onsdag: Eng - write a story (i preteritum)
Fredag: Ma - arbetsblad

Viktiga datum:
28/1 Öppet hus och föräldramöte med eleverna
10/2 skridskor på Mossen
23/2 och 25/2 Utvecklingssamtalsdagar (ej bokningsbara ännu)

Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Lotta

Lösningar och blandningar

Just nu!



onsdag 20 januari 2016

Det här med kemi och periscope

Vi har dragit igång med kemi och en planering kommer i ett eget inlägg. Vi kommer att lägga stort fokus vid förmågan att genomföra systematiska undersökningar och dokumentationen av dessa. 

Igår undersökte vi för första gången de fem ämnen som vi ska utgå ifrån framöver. Vi beskrev ämnena utifrån utseende, lukt och andra karakteristiska drag. 


Vi pratade mycket om säkerheten kring dessa ämnen då det finns ämnen som kan irritera hud och slemhinnor om man får större mängder på sig. Eleverna var mycket noggranna med hygien och att städa spill på bord och bänkar. 




Vi har under en veckas tid haft lite extra koll på appen Periscope som just nu trendar bland barn och ungdomar. Det är en app där man filmar med sin mobilkamera och klippet sänds live till de som vill titta. Därefter sparas klippet som en repris och det går att titta och dela flera gånger om. De som tittar har också möjlighet att kommentera klippet samtidigt som det sänds. Kommentarerna dyker upp i klippets ena hörn för alla att läsa. Man kan utifrån en karta zooma in och se klipp sända från ett visst område. 

Vi har pratat om appen med eleverna och påmint om att det inte är tillåtet att filma eller göra ljudupptagningar på skolan utan de vuxnas tillåtelse. Dels med hänsyn till barn och vuxna som kanske inte vill vara med på film, dels med hänsyn till de barn som har skyddad identitet. 

Efter våra samtal har flera tagit bort platstjänsten i appen vilket gör att vi inte kan se om någon filmat på skolans område. Det som verkar populärt är att göra olika chanllenges. Det kan tex vara att om man får ett visst antal "likes" så ska man göra något, tex äta något, göra det som någon annan hittat på mm. Det är också populärt att smygfilma i olika typer av klassrum, då även omklädningsrum. 

Detta är inget som jag sett från eleverna i 5b och i våra samtal är de kloka och varsamma om sig själva. De blockar personer de inte känner eller som skriver olämpliga kommentarer. I och med att flera stängt av platstjänsten kan jag dock inte se allt. Därför ber jag er att prata hemma om vikten av att vara rädd om sig själv och andra. 

//N