fredag 6 februari 2015

Det här med att inte vara på plats

Hej bästa klassen och alla föräldrar!
Skriver till er från sängen. Jag har fortfarande feber och är riktigt risig. Jag ser att fina Annika har lagt upp ett kort veckobrev inför nästa vecka. Jag ser också att det blivit lite fel i vår vecka, eftersom vi har idrott och slöjd andra dagar än 4c. 

Det är flera som hört av sig till mig om frånvaro och jag går igenom allt det nästa vecka. Jag är tillbaka på skolan på tisdag. På måndag är jag ledig, vilket var bestämt långt innan jag blev sjuk. Lite olyckligt nu när det blev som det blev, men vi gör det bästa av det.

Jag har hört att klassen blivit väl omhändertagen efter bästa förmåga av mina duktiga kollegor. Nu håller vi tummarna för att inte fler behöver åka på den här envisa influensan.

För att förtydliga vår vecka;
Måndag: Biblioteket
Tisdag: idrott
Onsdag: idrott
Torsdag: Samtalsdag och tema
Fredag: Samtalsdag och tema

Jag önskar er en fin helg och ta hand om varandra!
/N

Bibblan!

På måndag går vi till biblioteket! Ta med kort och böcker🍎📖

Veckan i korthet


Veckobrev




Hej alla barn och föräldrar i 4b

Det märks att vi klivit in i februari. Både barn och vuxna är sjuka. Vi har en liten influensaepedemi här i C-huset. Hoppas att alla ni sjuklingar kryar på er och att ni är på benen till nästa vecka! 

Eftersom eleverna haft vikarier blir det lite si och så med att följa planeringen. Men vi gör så gott vi kan!

I svenskan har vi ägnat lektionerna åt att jämföra återberättande texter. Vad gör en text bra? Hur ser en bra inledning ut? Hur kan man variera språket? 
Vi har också gått igenom läxan. Alla har med hjälp av sina stödord skrivit korta texter om de olika personerna i Mio min Mio.
Nästa läxa är att läsa de 4 kapitel som är kvar av boken. Läxan är till fredag 20 februari. Vi kommer då att göra två typer av sammanfattning av boken och läsupplevelsen, en i grupp som är muntlig och en enskilt, skriftlig.

I so:n har vi inlett ett nytt arbetsområde, Geografi. Vi har pratat lite om vad ämnet innehåller, hur vi ska arbeta och bekantat oss lite med läroboken. Under nästa vecka hinner vi börja med kartkunskap.
Alla elever har fått tillbaka sitt historieprov. Vi har gått igenom vad som skiljer utvecklade och enkla svar åt. De som vill har fått ta med sig provet hem. Jag har samlat in de övriga.

På torsdag och fredag nästa vecka har vi samtalsdagar. Eleverna kommer att vara indelade i grupper och följa ett annat schema än vanligt. Tiderna är 9.00-13.30 både torsdag och fredag. 
Under to, fr och må förbereder vi eleverna inför samtalen i skolan. 
utvecklingssamtalen är samma rum som i höstas, i grupprummet bredvid 4c:s klassrum.
Varmt välkomna!

tisdag 3 februari 2015

Det här med att vara sjuk.

Mycket riktigt har nu också jag fått ge mig för feber, huvudvärk och ont i kroppen. Om det blir lite tyst från mig ett tag så vet ni varför. 
Till alla barn som mår som jag, krya på er. Till alla barn som fortfarande är pigga och friska, håll ställningarna tills vi andra är tillbaka.
Heja oss!
/N

Det här med feber, huvudvärk och halsont

Ja, ni! Nu är februari här. I morse hade vi fyra sjuka och har under dagen skickat hem ytterligare fyra elever. Även fröken har nu börjat kraxa och känna sig hängig. Symptom; huvudvärk, feber, halsont, illamående. 
Kram och krya på er alla!

måndag 2 februari 2015

En helt fantastisk måndagsmorgon!

Idag har vi startat upp med en undersökning om hur ljus studsar, reflekteras, i skedar. Klassen har haft ett grymt bra fokus och koncentrerat sig på uppgiften. Vi hann till och med droppa begreppen konkav och konvex. Vi återkommer till dem längre fram!

Nu kör vi vidare med lite svenska innan vi knallar upp till Mossen och åker skridskor. En härlig måndag! Tack!

söndag 1 februari 2015

Välkommen på årets första skolråd den 12 februari kl. 18.00-19.30 på Alviksskolan!

Vår klassrepresentant är Heidi, Ralfs mamma. För att alla ska veta vad mötet kommer att innehålla finner ni dagordningen här!

 

Under kvällen kommer skolledningen tillsammans med elever och lärare att presentera Alviksskolans nya arbetssätt kring trygghet och studiero:

 

• Tryggt och snyggt på Alviksskolan:
Alviksskolans normer
Konsekvenstrappan
Regler för skoldagen, matsalen och rast
Regler för lek och skolgård
Alvikslektionen
Fritidshem och klubb
Uppföljning av elevers närvaro
 
• Fortbildningssatsningar för personalen för ökad måluppfyllelse:
Teckenspråkslyft
Matematiklyft
Språklyft

 

 

 

Välkomna till matsalen den 12 februari!

 

 

Skolledningen på Alviksskolan