fredag 19 september 2014

Veckobrev inför v. 39

Hej!

Vilka fantastiska elever jag har fått! Jag är mäkta stolt över hur de, mer eller mindre, själva hållit i sina utvecklingssamtal. Att höra dem tala om sina kunskaper och utvecklingsområden får mig att mysa. Stort tack till alla föräldrar för ert stöd och visad respekt för ert barns skolarbete. Nu börjar arbetet mot målen på allvar!

Eleverna har inga läxor till nästa vecka eftersom den här veckan ägnats mycket åt förberedelser och temaarbete. Vi kommer att förhöra denna veckas engelska ord på måndag. 

Nästa vecka kommer vi att introducera nya matteboken och dessutom dra igång med vårt första matematiska problem. Temat för problemlösningen kommer att vara mönster och algebra, vilket knyter an till första kapitlet i boken. Jag vill inte avslöja för mycket ännu, men återkommer med ett blogginlägg med bilder och hänvisningar till läroplanen! 

I engelska kommer vi att göra en hörövning som passar ihop med våra klassrumsord och som övar prepositioner (behind, beside, next to, under, on osv). Vi ska också sjunga alfabetsvisan på engelska. 

I No ska vi träna på studietekniken att göra tankekartor som minnesstöd när vi tittar på film. Filmerna kommer att innehålla information om insekter och om spindlar. 

Under nästa vecka avslutar vi arbetet med Samhällskunskap med en uppgift som handlar om de viktigaste begreppen vi gått igenom. Eleverna kommer att först få fundera själva, utifrån en lista med begrepp, på vilka de kan, känner sig tveksamma till att de kan och begrepp de inte kan alls. När de har funderat själva kommer de att börja gå igenom de tveksamma orden med en kamrat och till sist skriva upp de begrepp de inte kan, så att vi tillsammans i klassen reder ut vad de betyder. Det här kommer utmynna i en faktatext om demokrati i slutet av veckan.

 

I svenskan jobbar vi vidare med argumenterande texter och den viktigaste ordklassen i en sådan (Annikas favoritordklass) Adjektiv!


Nästa vecka i korthet:

Måndag: 

Tisdag: idrott

Onsdag: idrott

Torsdag: musik

Fredag: slöjd


Vi önskar er en trevlig helg!


Vänliga hälsningar,

Natasha och Annika

tisdag 16 september 2014

Det här med tisdag

Härligt! Idag var klassen pigg och arbetsglad igen! Vi läste ett kapitel ur vår spännande bok Glaspärleresan. Den blandar tomtar och troll med datorer och maillistor. Vi fick tillfälle att diskutera ordet bortbyting och kom därifrån in på genetiska sjukdomar. Det är roligt att följa elevernas tankebanor och de är verkligen intresserade av att veta mer om det mesta. Vi talade bland annat om blödarsjuka och Downs syndrom.

Vi har övat oss två och två inför samtalen och planerat vilka arbeten som vi ska visa upp. Trots att vi bara gått ett par veckor finns det mycket att visa.

Annika är sjuk och klassen hade vikarie i svenska och so. Flera tyckte att det var lite väl pratigt så jag försökte vara där sista stunden för att stötta upp. De jobbade med uppgifter kring argumenterande texter. Även om det stundtals blev lite för hög ljudnivå på samtalen jobbade de bra med uppgifterna. 

Slutligen vill jag be er göra några extra luskamningar framöver då det fortfarande cirkulerar löss bland barnen.

Ha en skön kväll!
/N

måndag 15 september 2014

Det här med måndag

Vilken dag vi haft! Vi ägnade säkert 40 minuter åt att diskutera valresultatet och vad som kan tänkas hända framöver. Klassen är väldigt intresserad och ger uttryck för många åsikter och tankar. 

Vi har tränat fasta fraser i engelskan. Eleverna har gjort en talövning i par där de tränat uttrycken Can you see..? Yes, I can/No, I can't, ihop med våra klassrumsord. Vi gjorde också en interaktiv hörövning på vår fina smartboard. 

Många har varit trötta idag och det har visat sig både i fniss och flams. Vi styrde om eftermiddagens planerade övning inför utvecklingssamtalen och gick ut och lekte pepparkakskull istället. Många behövde springa av sig:) 

I morgon tar vi nya tag inför utvecklingssamtalen! 

Jag önskar er en god natt!
/N