fredag 26 september 2014

Veckobrev inför v. 40


Höstrusket är här och det är dags för regnkläder! Skicka gärna med ett par extra strumpor i väskan, många små kalla fötter har tassat runt på klassrumsgolvet i veckan.

Vi är inne i ett mycket spännande skede i högläsningsboken ”Glasbarnen” just nu. ”Snälla, ett kapitel till bara” hörs ofta i både 4b och 4c. Vi har samtalat om de kopplingar man gör till sitt eget liv när man läser en bok och hur det är något man kan träna på för att öka läsförståelsen.
I svenskan har vi dessutom kort repeterat ordklasserna och jobbat lite extra med adjektiv.
Alla elever har skrivit en text med rubriken En viktig person. Nästa steg i skrivprocessen är att ge respons på en kamrats text och därefter bearbeta sin egen text utifrån responsen.
Nästa läxa delas ut på tisdag. Den är en uppgift kring den egna läsningen

I So:n har vi repeterat viktiga begrepp och tränat på att samla information och göra den till sin egen. Alla elever har skrivit korta förklaringar på tre av begreppen. De har bl.a. skrivit om Demokrati, Diktatur, Yttrandefrihet, Parti, Val, Riksdag och Regering.
Om tidsplanen håller börjar vi med Historia under nästa vecka. Eleverna ska få bekanta sig med analysmodellen Orsaker till och Konsekvenser av Historiska händelser. Vi gör det på en elevnära nivå först så att begreppen orsak och konsekvens är befästa.

Den här veckan har vi jobbat med naturvetenskaplig information och tittat på två filmer om insekter och spindlar. Eleverna har övat sig i studietekniken mindmaping under tiden de tittat på film. Det ledde fram till en jämförelse mellan djurgrupperna i Venn-diagram. Det tar tid att hitta arbetsformen att alla tänker själv först och sedan i par. Vi tränar med klockans hjälp att hålla tiden för det egna arbetet. När eleverna väl finner ro är de fantastiskt duktiga. Att jämföra i par och redovisa i helklass går som på dans. På måndag ska vi börja med planeringen av vår undersökning med gråsuggor. Elevernas frågor kommer att ligga till grund för hur undersökningen ska genomföras.

I engelska har vi talat om några av de stora engelsktalande länderna samt vad eleverna vet om dem. Vi har tittat på kartan och sett var flera av dem ligger. Nästa vecka kommer vi att jobba med sifforna 1-12 samt läsa korta presentationer av barn som kommer från olika engelsktalande länder. Min målsättning är också att alla ska få komma in på webbdelen av boken om tekniken fungerar och vill som jag.

I matematik har vi introducerat nya matteboken och börjat öva oss på att skriva i räknehäftet. Det är inte helt enkelt och tar ganska mycket tid i början. Eleverna kommer att jobba med uppgifterna 1-8 som tränar hur man kan skriva talmönster i form av en tabell. Vi spelar också Högsta talet för att träna positionssytemet och additionsuppställning. Be gärna ditt barn förklara hur det går till!

På måndag kommer eleverna att gå göra ett val inför nästa temadag som kommer att handla om SO-ämnena.

På torsdag går vi till biblioteket igen. Glöm inte lånekort och eventuella böcker som ska lämnas eller lånas om.

Min stora vädjan är att ni alla hjälper till och luskammar i helgen! Det går runt löss bland eleverna och de återsmittar varandra. Hör gärna av er om ni hittat löss så hjälps vi åt att få stopp på spridningen. TACK!

Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Annika 

Nästa vecka i korthet:                                                    Läxor:
Måndag:
Tisdag: Idrott
Onsdag: Idrott
Torsdag: Musik, biblioteket
Fredag: Slöjd
Må: Svenska – argumenterande text
On: Engelska – map, world, country, Canada, South Africa, Australia, India, Great Britain, USA
Må 6/10: Svenska - läsläxa

onsdag 24 september 2014

Dags att sjunga i skolkören!

På fredag drar skolkören igång! Samling 8:00 i musiksalen, B-huset. Kören håller på till 8:40. 

Susanna hälsar varmt välkomna!


Adjektiv

Adjektiv

Vi repeterar ordklasser. Först ut är adjektiv. Kan du komparera...?
Vi börjar med att kolla på ett avsnitt från den fantastiska serien Grammatikbolaget!

tisdag 23 september 2014

Say please, please!

I engelska har vi gjort vår första hörövning kopplad till klassrumsorden och prepositioner. Vi talade om två bra strategier att använda vid en hörövning;

1. Använd rubriker, bilder och texter för att förutspå vad hörövningen kan handla om. Fundera på vilka ord som kan tänkas dyka upp.

2. Om man inte hör eller förstår ska man genast hoppa till nästa uppgift. Det är vanligt att man låser sig om man missar något och då är risken stor att man också missar nästa uppgift. 

Vi har också introducerat leken Say please, please! Jag har givit olika instruktioner som ska följas endast om jag ber artigt, please! Mycket uppskattat! 

Vi har också sjungit alfabetssången som ni hittar här:
The ABC fruity band

Det här med ny mattebok

Idag har vi delat ut vår nya, fina mattebok Prima Formula. Vi har tittat på strukturen i boken med gemensamma sidor, diagnos, spår och något extra. Det som förvånade de flesta var att de inte får skiva i sina böcker utan från och med nu ska skriva allt i sina olika räknehäften. Det kräver lite träning, men kommer att gå galant.

Vi kommer att jobba med de gemensamma sidorna i skolan. Därefter gör varje elev diagnosen. Det är viktigt att diagnoserna görs i skolan så att jag och eleven sedan kan välja vilket spår varje elev sedan ska välja. Spår 1 innehåller uppgifter som tränar de grundläggande färdigheterna medan spår 2 blir en fördjupning. Sedan finns det något extra för dem som behöver ytterligare utmaning.

Varje bok är utrustad med en dvd-skiva. Den kan spelas i en dvd-spelare eller i datorn. På den finns filmer som förklarar de olika momenten som vi arbetar med. Detta för att eleverna ska kunna både i förväg och i efterhand få stöd och hjälp med matematiken. Det finns också arbetsblad som kan användas för extra träning. 

Klassen har fått ta hem sina böcker idag så att ni kan titta tillsammans med dem hur boken är upplagd. Jag har också bett eleverna att slå in boken i presentpapper eller bokpapper så att den håller sig fin länge. Om någon inte har möjlighet till detta hjälper vi förstås till i skolan!

Jag är tacksam om ni hjälper ert barn att se till att boken är tillbaka i skolan i morgon igen. Jag har full förståelse för att ni kanske inte hinner slå in boken i kväll. Ta det lite senare i veckan eller i helgen!

Hör gärna av er med frågor och funderingar!

Ha en fin kväll!
/Natasha

måndag 22 september 2014

Alla svåra begrepp skrivs på blädderblocket


Vi går igenom några av de viktigaste begreppen i samhällskunskap så kär långt! Alla elver har fått tänka själva, i par och till sist i helklass! Gröna ord är ord man kan, gula är man lite osäker på och de röda går inte att förklara.