fredag 14 oktober 2016

Veckobrev inför vecka 42

Hej alla elever och föräldrar i 6b!

I svenska har eleverna idag haft sin första stora deadline när deras självbiografier skulle lämnas in. Det är ett gäng elever som har några sista småsaker kvar att limma och fixa och då har jag sagt att det är ok att lämna in på måndag. Man kan även få vår korta morgonlektion på måndag till att limma in det sista.


Sedan ska vi börja med något nytt. Vi kommer att skriva argumenterande texter, samtidigt som vi har ett läsprojekt. Vi börjar veckan med en kort avstämning av läsförståelsen och sedan är meningen att alla elever ska få en varsin bok att läsa. Vi kommer ha avstämningar där med och eleverna kommer förväntas delta i boksamtal och diskussioner i grupp om de böcker de läser. Redovisning av området sker via en plansch om den lästa boken, redovisning inför klassen av densamma och även såklart en argumenterande text. 


I SO har vi börjat arbeta med geografi. Vi har i nuläget hunnit med att lära oss om hur jorden gick från att vara en glödande klot, till den jord vi har idag med unika förutsättningar för liv. Vi har kommit in på plattektonik och vad som kan hända när jordskorpans plattor kolliderar eller glider isär. Detta är dock något vi kommer att gå in djupare på när vi diskuterar de endogena och exogena processer som bygger upp och bryter ner vår jord. 


Arbetsområdet kommer att pågå till och med vecka 45 och bedömningen kommer att grunda sig på ett antal mindre inlämningsuppgifter av varierande svårighetsgrad. Alla betygssteg i skalan är naturligtvis möjliga att få på området som helhet, men inte på alla delmoment.


Vi arbetar mycket med förmågan att "analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,"


Målen för området är att eleverna har kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Eleverna ska även kunna använda geografiska begrepp.


Eleverna är sugna på att börja programmera och jag föreslår att man redan nu skapar sig ett konto på www.scratch.mit.edu Det är gratis och man behöver ha en mailadress. Det är lättast för eleverna om de använder en egen adress så att de kan återställa lösenord enkelt. De som inte har en mailadress kommer att få hjälp att använda sin skolwebbsadress. På tisdag ska vi börja bygga vårt första egna spel. 


I No har vi nu tittat på de olika delarna i matspjälkningssystemet. Nästa vecka ska vi koppla på kemin och då prata om näringsämnena i mat. Eleverna kommer att ha ett litet prov onsdagen den 26/10 på de olika delarna i systemet, deras funktioner samt näringsämnena proteiner, fetter, kolhydrater och vitaminer. Eleverna har redan fått ett häfte med matspjälkningssystemet och nästa vecka kommer de få ett arbetsblad om näringsämnena. Dessa kommer att skickas hem nästa vecka så att elverna kan träna inför provet. Läxan som är filmen Fatta fakta - näringsämnen på UR.se knyter an till detta.


I engelska har eleverna kämpat hårt med sina Fairy tails. De flesta har nu lämnat in dem och de kommer att lämnas tillbaka betygsatta om ca två veckor. Nu ska vi ha fokus på det muntliga ett tag, temat kommer att vara amerikanska presidentvalet. Så ta chansen att prata engelska så mycket som möjligt hemma. 


Nästa vecka har eleverna prov i matematik. Det är kapitel 1, geometri, som kommer att testas. Aktuella begrepp är symmetrilinjer, geometriska objekt, vinklar, omkrets och area. Eleverna har fått träna i skolan och jag har vid två tillfällen sagt att de måste ta hem sina böcker för att visa er föräldrar. På måndag finns det chans att fråga en sista gång eller jobba lite extra med det som är svårt. De har fått en massa uppgifter att VÄLJA mellan för att kunna träna. De behöver alltså inte göra alla träningsuppgifter utan väljer efter behov vilka moment de tycker är svåra. 


Nästa vecka i korthet:

Måndag: omfotografering 13-14 för elever som varit sjuka, idrott, musik, B-språk

Tisdag: bild, mitt val (idrott för några) Tk - skapa ett eget konto på scratch, Ma-prov

Onsdag: musik, slöjd

Torsdag: idrott, B-språk

Fredag: studiestöd 7:50, No - se filmen Fatta fakta om Näringsämnen.


Vi önskar er en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Natasha och Emelie

No-läxa till på fredag 21/10

Till på fredag nästa vecka vill vi att eleverna ser en film om näring i mat. Filmen är 5 min lång.


//N

onsdag 12 oktober 2016

Nu har de väl ändå blivit tokiga? Eller är det naturvetenskap?


Hallå! Vad är det vi gör i skolan egentligen:)? Laborationer i kemi och biologi...


Flingor och magneter? Nej, nu fattar jag noll.


Hur kan ballongen stå upp av sig själv egentligen? Hur varmt är 40 grader ungefär?


Välkomna på utvecklingssamtal!

Varmt välkomna på utvecklingssamtal i morgon. Vi träffas i grupprummet vid vårt klassrum. Stäm av med ert barn så att den vet vilken tid och vart ni ska mötas. Tänk på att de har både idrott och B-språk som kan krocka. 

Inger kommer att vara vikarie för mig under dagen. Eleverna behöver ha sina matteböcker i skolan i morgon.

Ha en härlig kväll!
//Natasha