tisdag 14 oktober 2014

Det här med problemlösning.

Idag har vi diskuterat fram gemensamma regler för våra problemlösningslektioner: 
Tänka, respektera tänkartiden, handen upp bara om man vill fråga något.
Tala, så att den som ska höra hör, alla ska komma till tals.
Lyssna, titta på den som talar, nicka, bekräfta, ställ genomtänkta frågor.
Uppförande, prata inte om annat, allt material i ordning.

Därefter påbörjade vi problemlösning med bönor och askar. Eleverna skulle försöka lägga upp bönor och askar enligt en given instruktion. Uppgiften var att lista ut hur många bönor som fanns gömda i varje ask för att likhetstecknet skulle gälla. Regeln sa att det var lika många bönor i varje ask.



Det var klurigt för vissa och lättare för andra. Framöver kommer vi att utveckla detta så att det blir grunden i elevernas algebra. Askarna går att byta ut mot en bokstav och bönorna mot en siffra.

Idag har eleverna löst ekvationer av typen 2X+3 = 3X+1 utan att blinka. Allt med hjälp av askar och bönor. Det bådar gott för framtiden!

Läroplanen säger att eleven ska utveckla sin förmåga att lösa problem, välja och värdera strategier samt utveckla sin förmåga att samtala och diskutera matematik. 

Om algebra specifikt, står det att undervisningen ska behandla:

  • Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.
  • Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
  • Metoder för enkel ekvationslösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar