onsdag 15 oktober 2014

Det här med kreativa musikvikarier och engelskläxa

I torsdags hade klassen vikarie i musiken och de fick en musikläxa som jag tog för givet kom från Susanna. Detta var dock inte fallet:) Det var en mycket kreativ vikarie som gjort en egen läxa! Därför hälsar Susanna härmed att ni kan lugna era barn om de inte lyckats göra uppgiften. Varken hon eller jag förstod detta förens idag, därav sen info!

Alla elever har idag fått med sig en instruktion och en personlig inloggning till vår engelskbok, Magic 4. Jag håller nu tummarna för att tekniken fungerar och att alla kan logga in enligt anvisningen. Hör gärna av er via mail eller sms om det inte går! 
Dessa inloggningsuppgifter är tillgängliga för flera elever under många år framöver. Därför har jag bett eleverna att inte ändra lösenord eller användarnamn själva. 
Till nästa onsdag vill jag att de ska logga in på sidan och jobba med texten till kapitel 3. De ska läsa texten högt för sig själv, en kamrat eller en vuxen ett par gånger samt träna på att översätta den. De har också fått orden till kap. 3 som finns i Magic words (start) i läxa. Det finns interaktiva övningar på orden som de kan göra om de vill. 

Vi talar just nu hur man bidrar till god samtalston i klassen. Skolforskning visar att elever som samtalar med varandra om uppgifter utvecklas snabbare än de som enbart jobbar självständigt. Klassen är mycket arbetsvillig och eleverna blir lätt engagerade och exalterade i vårt arbete. Ihop med det blir det svårt att hålla en bra samtalston. Vi övar på samtalsnivåerna spy talk (bara den bredvid hör dig) och low flow (bara gruppen hör dig). 

Jag önskar er en god kväll!
/N



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar