fredag 9 september 2016

Veckobrev inför vecka 37

Hej alla elever och föräldrar i 6b!

Vi har under veckan fortsatt att arbeta med våra självbiografier. Det är mycket skrivande just nu och många elever har hunnit med ganska många kapitel. Emelie får regelbundet in texter och ger respons som eleverna sedan får renskriva efter. Märker man att man hamnat lite efter är det genast läge att arbeta lite hemma. Vill även påminna om att eleverna behöver hjälp av er föräldrar med vissa kapitel om dem som små barn.

I SO har vi fortsatt arbetet med stormaktstiden, Sverige under 1600-talet. Vi har hunnit med att diskutera trettioåriga kriget, varför Vasaskeppet byggdes och sjönk samt drottning Kristinas påverkan på Sverige som land. Vi har även kort pratat om vems perspektiv historien är skriven ur och vilka grupper i samhället som oftast saknas i våra historieböcker. Inför provet i historia den 23/9 har eleverna lösblad som de använder för att plugga. Det kommer att bli några till sådana innan det är dags för provet, men redan nu kan man regelbundet titta på de som finns. Dessa kommer att finnas:

1. Varför kallar vi tiden för Stormaktstiden? (redan utdelad)

2. Gustav II Adolf (utdelad)

3. Trettioåriga kriget (utdelad)

4. Vasaskeppet (egna anteckningar i SO-häftet) 

5. Drottning Kristina (måndag) 

6. Karl XII 

7. Varför är namnet "stormaktstiden" missvisande? 

8. Varför tog stormaktstiden slut? 

9. Begreppslista (måndag) 

10. Konsekvenser av stormaktstiden

I matematik har vi tränat på två nya verktyg; passare och gradskiva. Eleverna har förenat konst och matematik genom att rita stjärnor med hjälp av passare och linjal. Vi har också övat oss på att mäta vinklar med gradskiva samt själva rita vinklar utifrån givna mått. Nästa vecka kommer vi att börja med area och omkrets.

I tekniken har de flesta kopplat färdigt sina spel. Vi avslutar det arbetet nästnästa vecka och kommer att få lära oss om hur magneter och vågor tillsammans kan skapa elektrisk energi. 

I No:n har vi skrivit klart våra begreppslistor om elektricitet. Vi har också påbörjat arbetet med magnetism. Det fortsätter nästa vecka med undersökningar av magneter. På tisdag, 13/9, ska vi åka till Vetenskapens hus: 
www.vetenskapenshus.se 
Där ska vi delta i ett studiebesök som heter Energiomvandlingar. Vi kommer att repetera Vad energi är och hur kan den omvandlas. Eleverna får sedan arbeta praktiskt genom att undersöka och jämföra olika energiomvandlingar. Vi ska få köra olika ångmaskiner, generera egen ström och undersöka elektriska kretsar.
I samband med besöket ber vi allra ödmjukast om matsäck till eleverna. Vi ska vara där mellan 10:30-12:00 och för att inte stressa hem till en sen lunch skulle vi vara mycket tacksamma om alla kunde ha med sig en enkel matsäck. Matsäcken ska motsvara en lunch och bör därför inte innehålla fika, godis eller läsk. Självklart hjälper vi till att ordna en matsäck om så behövs. Hör av er senast på måndag kl. 12 så fixar vi det!

I engelska har vi tränat läsförståelse genom att läsa korta artiklar och svarat på frågor om innehållet. Vi har hunnit med ett korsord och läst en text om giraffer. Vi har också börjat lyssna på The Witches av Roald Dahl. Nästa vecka ska vi börja med vårt sagotema. 

Varmt välkomna till föräldramöte på tisdag, 13/9, kl 18:00 i aulan, högst upp i C-huset! Vi kommer att ha en gemensam presentation av all personal i 4-6. Därefter kommer vi i år 6 att stanna kvar i aulan och informera om hur betygssystemet fungerar. Klubben har Öppet hus mellan 19-19:30.

Nästa vecka i korthet:
Måndag: idrott, musik grp A, B-språk
Tisdag: bild, Vetenskapens hus (matsäck), föämöte 18:00
Onsdag: musik grp B, slöjd
Torsdag: idrott, B-språk, skolfotografering
Fredag: studiestöd 7:50-8:30 i 5Cs klassrum


Läxa till fredag:
Arbetsblad om vinklar

Vi önskar er en härlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar