Hej alla elever och föräldrar i 5b!
Den här veckan har vi fått veta att vi ska få en ny klasskamrat framöver. Än så länge vet vi bara att det är en flicka och att hon pratar spanska. Spännande!
Vi har också haft ett långt tjejsnack om hur det är att vara tjej i vår tjejgrupp. Killarna uttryckte genast en önskan om att få lite egen tid att prata också.
I svenska har vi inlett arbetet med vår nya läsläxa ”En nyckel, en gåta och fyra brev”, skriven av Rebecca Stead. Jag har läst högt och vi har arbetat med läsförståelsestrategin att förutspå vad texten kommer att handla om. Vi har samtalat och skrivit. På tisdag nästa vecka kommer boken hem tillsammans med en instruktion om vad som ska läsas och vad som ska göras till tisdagen veckan därpå.
I SO har vi fortsatt med religion. Eleverna kommer att fördjupa sig i en religion och bli experter på den, sedan kommer de att få sitta i grupper med olika religionsexperter och delge varandra sina kunskaper. Vi fortsätter nästa vecka. Eleverna har även fått testa på olika sätt att lära sig begrepp inom SO. Det är viktigt att träna på olika metoder för att kunna reflektera kring sitt sätt att lära.
I SO har vi fortsatt med religion. Eleverna kommer att fördjupa sig i en religion och bli experter på den, sedan kommer de att få sitta i grupper med olika religionsexperter och delge varandra sina kunskaper. Vi fortsätter nästa vecka. Eleverna har även fått testa på olika sätt att lära sig begrepp inom SO. Det är viktigt att träna på olika metoder för att kunna reflektera kring sitt sätt att lära.
I engelska har vi fortsatt vårt arbete med verbens böjningar. Det är lite trixigt att veta när man ska använda pågående form eftersom vi inte har någon riktig motsvarighet på svenska. Vi har skapat meningar som I am jumping, You are running osv. Verb i pågående form beskriver något som händer just nu, men används inte för upprepade händelser. Veckans läxa blir att översätta meningar till engelska med fokus på böjningen av verbet. Vi har också börjat titta på en serie Blue water high. Den handlar om ungdomar som surfar i Australien. Om kommunikation och dess innehåll i kursplanen för engelska står det att vi ska jobba med;
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används,
- Tydligt talad engelska från olika medier,
- Filmer och dramatiseringar för barn och ungdomar.
I No/tk har vi följt upp filtreringen och sett vilka fina kristaller som några av våra hemliga ämnen format. Vi har fortsatt pratat om begreppen blandningar och lösningar. Vi har också jobbat med farosymbolerna som märker kemikalier. Bland annat har vi besökt hannashus.se där man får veta mer om farosymbolerna.
Eleverna har fått en undersökande läxa. De ska leta varningsmärken på produkter hemma. Tips på ställen att leta är i köket, städskåpet, garaget eller medicinskåpet. Nästa vecka ska vi jobba med begreppet pH.
På onsdag går vi upp till Mossen för att åka skridskor. De som behöver låna skridskor och hjälm kan göra det på plats i ishallen denna gång. Vi går tillsammans från fotbollsplanen 8:30. Ta med hjälm, skridskor, handskar/vantar och gärna något att dricka. Den som vill får gärna ta en frukt eller smörgås också. Vi äter lunch på skolan. Eleverna behöver inte ha med sig idrottskläder den här dagen.
Läxor:
Onsdag: Eng - översätta meningar,
Nästa vecka i korthet:
Måndag: Studiestöd
Tisdag: kör, idrott, bild
Onsdag: Skridskor på Stora Mossen, samling 8:30 fotbollsplanen. Mitt val
Torsdag: musik, slöjd
Fredag:
Onsdag: Eng - översätta meningar,
Fredag: No - leta varningsmärken
Tisdag 16/2: Läsläxa
Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Lotta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar