fredag 13 november 2015

Veckobrev inför vecka 47

Hej alla elever och föräldrar i 5b!

Vi jobbar på för fulla muggar i skolan. Vi har följt planen i matematik och genomfört diagnos för kapitel 1. Nu ska jag rätta och återkoppla till eleverna. Det som är svårast är att redovisa sitt tänkande i siffror. Nästa vecka fördjupar vi oss i det som varit svårt eller i ytterligare fördjupning av tid och multiplikation.

I engelska har vi fått höra alla läskiga, spännande och roliga spökhistorier som eleverna skrivit. Fokus har varit på att böja verben rätt. Jag rättar olika mycket av de fel som eleverna skriver. Jag anpassar min rättning utifrån elevens kunskaper så att det inte ska hämma deras vilja och mod att uttrycka sig skriftligt på engelska. Vi har läst igenom Chapter 9 i Magic och tittat på några oregelbundna och regelbundna verb som dyker upp i veckans läxa. Nästa vecka ska vi lägga lite mer fokus på den muntliga förmågan. Så passa på att ha en "engelsk middag" eller varför inte en frukost där ni pratar engelska med varandra.

I No/tk har vi nu konstruerat vattenur. Samtidigt fick vi lite av en simbassängsfeeling i klassrummet. Men oj, vilka problemlösare det finns i klassen. Det blev många förslag på lösningar på de problem som uppstod och flera vattenur kunde mäta minuten eller mer. Nästa vecka ska vi göra klart en begreppslista, göra ett timglas och lära oss om människans utflykter i rymden.

I  so har alla fått ett land tilldelat sig och arbetar enskilt eller i par. Uppgiften är att utifrån givna instruktioner ta reda på fakta om sitt land, sammanställa dessa och presentera med hjälp av Powerpoint, affisch eller ett skrivet dokument.

 

I svenska har vi fortsatt med våra Motto-tal. Fler och fler börjar hitta riktig inspiration och får idéer även efter skoltid som de antecknar och tar med till skolan för att utveckla sina textunderlag. Härligt att se! Vi har också tränat på förmågan att resonera genom att i helklass göra en uppgift som handlade om ”Kuster”. Den stora geografiska frågan var: Varför bor majoriteten av världens befolkning vid kusten? De fick fundera, prata två och två och sedan talade vi om det i helklass. Jag visade sedan vad det innebär att resonera i flera led genom att ta växthuseffekten som exempel. Hur påverkar växthuseffekten Jorden? Det blir varmare och när det blir varmare smälter isen. När isen smälter… o.s.v. Efter det fick de skriva ett resonemang på ett papper och sedan tittade vi på en bedömningsmatris, en variant av den som fanns till ett tidigare nationellt prov, som visade de olika utvecklingsstegen som gällde för uppgiften. Sedan tittade vi på vilka typiska sambandsord och geografiska begrepp vi använt i våra texter. Det blev en lektion där vi arbetade tvärtom, d.v.s. gjorde uppgiften först för att sedan titta på matrisen. Detta blev ett tydligt sätt att visa hur och att man kan förbättra sin text och utveckla sin förmåga att resonera. 

 


Nästa vecka i korthet:
Måndag: Studiestöd 14:25-15:25
Tisdag: Idrott, bild
Onsdag: studiestöd 7:50-8:25, idrott
Torsdag: musik, slöjd
Fredag:

Läxor:
Tisdag: Idrott - kondition (de som ännu inte lämnat till Sarah)
Onsdag: Eng - läsa Chapter 9 samt orden show, It goes on, face, Europe, she moved, It stopped,
Unhappy, I'm sorry, she said, late, hundreds of, they wrote, she went, she was smiling, well

Nu tar vi välförtjänt helg!
Varma hälsningar,
Natasha och Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar