fredag 6 mars 2015

Veckobrev inför vecka 11

Hoppas att ni haft ett skönt lov. Nu kör vi igen!

Veckans SO har helt och hållet handlat om de inre och yttre krafter som påverkar jordytan. Eleverna har blivit experter. De kan redogöra för vad som händer när kontinentalplattorna rör sig, vad som är skillnad på magma och lava, att det finns spår av istiden på skolgården och vilka naturkrafter som formar en rauk! Nästa vecka kretsar undervisningen kring klimat. Om en vecka vet vi hur det kommer sig att våren är på väg såhär i mars...

Vi har gjort det sista på de återberättande texterna under veckan. Nu tar vi en liten paus från skrivandet och har istället fokus på muntliga presentationer.

Vi har under vecka tittat på ett par korta filmer som handlar om att handskas med nervositet och hur viktigt det är med kroppsspråket när man talar. Eleverna har fått göra en kort muntlig övning i en liten grupp.

Såhär står det i kunskapskraven i sv:
"...Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare..."

Elevernas läxa handlar om det här med att prata inför folk...

I No har vi lärt oss om ögats delar, varför vissa djur har sina ögon på sidorna av huvudet och hur flugan kan vara så irriterande snabb. Vi börjar närma oss slutet av ljus. Vi repeterar och sammanfattar nästa vecka. Sedan blir det ljud för hela slanten. Mer om det i nästa veckas brev.

I matematik har vi gått igenom provuppgifterna och fortsatt öva skriftliga räknemetoder. Så här står det i kunskapskraven för matematik:
"Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter med aritmetik... med tillfredsställande resultat."

Vi fortsätter att träna nästa vecka. Jag har bett en del elever att ta hem sin mattebok för att jobba med de uppgifter som berör just skriftliga räknemetoder. Detta för att de inte ska bli stressade när vi går vidare. Vi fortsätter också att repetera multiplikationstabellerna inför kommande arbetsområden. Denna vecka är det 3:ans och 6:ans tabeller som gäller. Eleverna har också fått två skrivuppgifter ihop med denna läxa.

I engelska har vi jobbat med am/are/is, övat oss på hälsningsfraser och veckodagar. Nästa vecka tar vi paus från boken Magic och ska ta oss en närmare titt på Irland och deras kommande högtid St Patricks day.

I bild jobbar vi vidare med att skapa 3D-effekter med hjälp av komplementfärger.

På torsdag åker vi till Åkeshov för att simma. Vi ska starta klockan 14:00 och håller som längst på till 15:30. Vi bör vara tillbaka på skolan till ca 16:00.
De elever vars föräldrar har anmält att deras barn får åka hem själva från utflykt kommer jag att släppa vid tunnelbanan i Alviks centrum. Alltså åker ingen själv från Åkeshov om inte ni föräldrar specifikt hör av er till mig inför denna utflykt. Alla andra går med mig upp till skolgården och säger hej då där.

Det blir en lång dag och en frukt/smörgås kan vara bra att ha med sig. Som kompensation för den långa eftermiddagen kommer eleverna att få sovmorgon samma dag, Tors 12/3. De börjar sin  skoldag i klassrummet 10:00. De barn som behöver eller vill komma till skolan är välkomna som vanligt 8:30! Jag finns på plats och tar hand om alla som kommer.

Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Annika

Nästa vecka i korthet:                                                Läxor:
Måndag:
Tisdag: idrott
Onsdag: idrott
Torsdag: Vi börjar 10:00. Simning! musik, läxläsning 7:50
Fredag: Kör 7:50, slöjd
 
Onsdag: Eng - Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday. (Stava, uttala och översätta)
Fredag:  Matte - Tabell 3 och 6. 
Sv - Intervju
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar