Höstrusket är här och det är dags för regnkläder! Skicka gärna med ett par extra strumpor i väskan, många små kalla fötter har tassat runt på klassrumsgolvet i veckan.
Vi är inne i ett mycket spännande skede i högläsningsboken
”Glasbarnen” just nu. ”Snälla, ett kapitel till bara” hörs ofta i både 4b och
4c. Vi har samtalat om de kopplingar man gör till sitt eget liv när man läser
en bok och hur det är något man kan träna på för att öka läsförståelsen.
I svenskan har vi dessutom kort repeterat ordklasserna och
jobbat lite extra med adjektiv.
Alla elever har skrivit en text med rubriken En viktig
person. Nästa steg i skrivprocessen är att ge respons på en kamrats text och
därefter bearbeta sin egen text utifrån responsen.
Nästa läxa delas ut på tisdag. Den är en uppgift kring den
egna läsningen
I So:n har vi repeterat viktiga begrepp och tränat på att
samla information och göra den till sin egen. Alla elever har skrivit korta
förklaringar på tre av begreppen. De har bl.a. skrivit om Demokrati, Diktatur,
Yttrandefrihet, Parti, Val, Riksdag och Regering.
Om tidsplanen håller börjar vi med Historia under nästa
vecka. Eleverna ska få bekanta sig med analysmodellen Orsaker till och Konsekvenser av Historiska händelser. Vi
gör det på en elevnära nivå först så att begreppen orsak och konsekvens är
befästa.
Den här veckan har vi jobbat med naturvetenskaplig
information och tittat på två filmer om insekter och spindlar. Eleverna har
övat sig i studietekniken mindmaping under tiden de tittat på film. Det ledde
fram till en jämförelse mellan djurgrupperna i Venn-diagram. Det tar tid att
hitta arbetsformen att alla tänker själv först och sedan i par. Vi tränar med
klockans hjälp att hålla tiden för det egna arbetet. När eleverna väl finner ro
är de fantastiskt duktiga. Att jämföra i par och redovisa i helklass går som på
dans. På måndag ska vi börja med planeringen av vår undersökning med gråsuggor.
Elevernas frågor kommer att ligga till grund för hur undersökningen ska
genomföras.
I engelska har vi talat om några av de stora engelsktalande
länderna samt vad eleverna vet om dem. Vi har tittat på kartan och sett var
flera av dem ligger. Nästa vecka kommer vi att jobba med sifforna 1-12 samt
läsa korta presentationer av barn som kommer från olika engelsktalande länder.
Min målsättning är också att alla ska få komma in på webbdelen av boken om
tekniken fungerar och vill som jag.
I matematik har vi introducerat nya matteboken och börjat
öva oss på att skriva i räknehäftet. Det är inte helt enkelt och tar ganska
mycket tid i början. Eleverna kommer att jobba med uppgifterna 1-8 som tränar
hur man kan skriva talmönster i form av en tabell. Vi spelar också Högsta talet
för att träna positionssytemet och additionsuppställning. Be gärna ditt barn
förklara hur det går till!
På måndag kommer eleverna att gå göra ett val inför nästa
temadag som kommer att handla om SO-ämnena.
På torsdag går vi till biblioteket igen. Glöm inte lånekort
och eventuella böcker som ska lämnas eller lånas om.
Min stora vädjan är
att ni alla hjälper till och luskammar i helgen! Det går runt löss bland
eleverna och de återsmittar varandra. Hör gärna av er om ni hittat löss så
hjälps vi åt att få stopp på spridningen. TACK!
Vi önskar er en trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
Natasha och Annika
Nästa vecka i korthet: Läxor:
Måndag:
Tisdag: Idrott
Onsdag: Idrott
Torsdag: Musik, biblioteket
Fredag: Slöjd
|
Må: Svenska – argumenterande text
On: Engelska – map, world, country, Canada, South
Africa, Australia, India, Great Britain, USA
Må 6/10: Svenska - läsläxa
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar