fredag 7 november 2014

Veckobrev inför vecka 46


Hej alla elever och föräldrar i 4B!

Det här var veckan när första snön kom. Till stor glädje för några, till förtret för andra. Vi vill påminna om att det nu är bra att skicka med vantar, mössa, varmare skor och till och med ett par överdragsbyxor vissa dagar. Vi är ute i alla väder! Det är också ganska kallt på golvet i klassrummet, så den som vill får gärna ha ett par innetofflor eller sockor på fötterna.

I början av veckan borrade vi ner oss i kunskaper om vikingarnas resor. Vi har funderat på varför de reste, hur det kom sig att de började plundra istället för att ägna sig åt byteshandel, vilka konsekvenser resorna fick och varför resorna upphörde.

Under nästa vecka kommer eleverna få till uppgift att skriva en förklarande text till två bilder som illustrerar vikingatiden. Till sin hjälp kommer de att få använda sig av de tankekartor vi gjort samt texterna vi läst tillsammans. Det kommer även bli en muntlig uppgift under nästa vecka. I båda uppgifterna bedöms elevernas kunskaper ”…om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda/utvecklade och relativt väl underbyggda/Välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar” LGR 11 kunskapskrav för ämnet historia. Att skilja på enkla och välutvecklade resonemang är svårt. Vi har tränat på det när vi spelat in film och gett feedback på innehållet. Det är en lååång process!

I svenskan undersöker vi hur en längre argumenterande text är uppbyggd. Vi har läst insändare och tränar nu på att skriva egna. Under genomgången inför uppgiften pratade vi om vilka kunskapskrav i svenska vi jobbar mot och det var fantastiskt att se hur många som hade koll på det! ”Vi ska skriva olika slags texter.” Det är viktigt att man kan stava och göra hela meningar” i LGR 11 kunskapskrav för ämnet svenska står det: ”Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande/relativt väl fungerande/väl fungerande struktur. I texterna använder eleverna grundläggande regler för stavning skiljetecken och språkriktighet.”

Under nästa vecka uppmärksammar vi barnboksdagen men vi drar ut på dagen och firar hela veckan! Vi gör en aktivitet kopplad till barnböcker under varje dag nästa vecka!

På måndag går vi till biblioteket. Vi går vid 12:15 och är tillbaka till 13:30! Ta med bibliotekskort och böcker att lämna om det inte redan finns i skolan.

På tisdag får alla elever tillfälle att tipsa om en bra bok de läst. Ta gärna med en hemifrån om du inte har en bra bok i skolan. Under onsdagen har vi extra långa lässtunder, en läsdag. Ta med bra böcker, filt eller kudde (om man vill), massa frukt och/eller riskakor (om man vill).

På fredag är det bokbytardag! Ta med en bok och byt till dig en, ta med två och byt till dig två, ta med tre byt till tre…osv!

Jag mailar program för hela barnboksveckan.

Nästa vecka kommer eleverna att få tillbaka sina matematikdiagnoser. Utifrån dem väljer vi om de ska arbeta med spår 1 eller 2. I spår 1 repeterar man det som de första sidorna tagit upp och i spår 2 fördjupas kunskaperna. Jag räknar med att vi ska bli klara med spåren under nästa vecka.

I engelska ska vi göra en hörövning samt fortsätta arbetet med a – an. I internetboken finns det övningar under Grammar som man kan träna på om man tycker att det är svårt. Vi kommer också att ha läxförhör på kapitel 4 samt introducera kapitel 6; Kates bedroom.

I No kommer vi att prata om hur vi använder vatten samt hur ett vattenverk fungerar.

 Vecka 46 i korthet:                                              Läxor:

Måndag: Vi går till biblioteket!
Tisdag: idrott, boktipsardag (ta med en bok att tipsa om!)
Onsdag: idrott,
Torsdag: musik, hela 4-6 läser 8:35 – 9:35
Fredag: slöjd, Maskerad (kom som en barnboksfigur) Bokbord (byt en bok!)
 
Onsdag: Eng – läsa och översätta Unit 4 samt orden school, friend, they, they speak, ask, languages, I can´t, ride a horse, swim, dance, make, cook.
Fredag: Ma – Läxa 3 sidan 233. (Boken behöver vara i skolan på tisdag!)
Sv – Reflektion kring läsningen

Vi önskar er en trevlig helg!

Hälsningar,

Natasha och Annika
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar