onsdag 22 oktober 2014

Det här med fiskskålen

Vi har repeterat våra regler för goda matematiska diskussioner och provade därefter att sätta fyra elever i en Fish bowl. Det innebär att de sitter runt ett bord och för ett matematiskt samtal. Övriga elever är observatörer och står/sitter runt de samtalande eleverna. 

Efter samtalet fick vi höra observatörernas iakttagelser av vad som varit bra i samtalet:
- Alla kom till tals
- De lyssnade på varandra och lutade sig mot varandra när de pratade
- Alla talade lagom högt
- De gav varandra tid att tänka genom att låta uppgiften gå runt innan de kom med förslag
- De var fokuserade på uppgiften och gjorde inget annat vid sidan av


Matematikuppgiften bestod av sex ledtrådar som ledde fram till ett tresiffrigt tal. Eleverna i fiskskålen skulle lista ut vilket tal man efterfrågade. 

Kursplanen för matematik säger att eleverna ska ges förutsättningar att:
  • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar